Сумлінні та наполегливі. Як шотландці мотивують дітей до навчання

Співзасновниця Школа Дружня до Дитини ОЛЕСЯ НІКОЛАЄВИЧ  тиждень провела у мандрівці Шотландією, де разом з колегами з інших міст знайомилася з освітньою системою Великобританії. Своїми враженнями ділиться із усіма читачами.

Особливості освіти

За тиждень ми відвідали мовну школу, університет і три приватних школи. Особливостей багато. Що насамперед кидається в очі — це форма. У Великобританії вона обов`язкова у кожній школі. Особисто мені шкільна форма раніше не дуже подобалася. Але тут я побачила, як діти з гордістю носять цю форму, як для них це важливо. Той же ж піджак налаштовує їх на академічний лад, стриману поведінку. У кожного закладу своя форма, тож одразу видно з якої ти школи. І це впливає на імідж навчального закладу. Директор однієї з шкіл, якій вже 400 років, розповів, як саме завдяки хорошій поведінці учнів заклад здобув хорошу репутацію. Ще 10 років тому у школі був недобір, вона не вважалася надто престижною.Однак зараз тут заповнені усі класи і є багато охочих саме тут навчатися. Директор впевнений: насамперед через те, що громада міста побачила, які ввічливі та виховані учні у цій школі. Дуже часто на адресу директора приходять вдячні листи , що мовляв у громадському місці їхні учні поводилися чемно та ввічливо. Щоправда бувають і зауваження. Нещодавно, наприклад, прийшов лист, в якому повідомлялося, що учні школи були у кав`ярні і дуже шуміли.

Навчання у школі в них з 9 ранку. Щодня по шість уроків тривалістю 50-55 хвилин з невеликими перервами. Щоправда в них ще є година на ланч. Цікаво, що вони самі обирають багато предметів і щоразу ти на різні уроки ходиш з різними людьми. Немає стабільного класу, з яким відвідуєш всі уроки .

Школа мрії

Найбільше вразила велика школа ­ George watson academy. Тут навчається 2400 учнів, вона вважається найбільшою школою в Західній Європі і однією з найкращих приватних шкіл Великобританії. Туди діти приходять з 2 років — спочатку в садок, а з п `яти вже починають початкову школу і навчаються там 12 років. Загалом в Шотландії сиcтема освіти відрізняється від англійської – шотландці вчаться на рік менше. Тому рік після школи дуже часто проводять у подорожах або ж проходять стажування, а вже тоді йдуть в університети. Випускники цієї школи найчастіше вступають до Оксфорда і Кембриджа. Тобто там дуже високий рівень знань. Вони пишаються своїми успішними випускниками, які зараз посідають високі посади. Така велика кількість учнів і фінансування дають можливість мати гарну матеріальну базу.

В них є басейн, тренажерна зала, чотири спортивні поля, багато спортзалів, ІТ, природничих лабораторій. На вибір школярів – 16 видів спорту, гра на музичних інструментах, різні клуби. Що ж до навчання, то окрім обов `язкових є предмети на вибір. До прикладу є предмет “куховарство”. Або ж для старшокласників є курс “Як вижити в гуртожитку”. З цього предмету старшокласники дізнаються, як правильно харчуватися і що собі готувати, як розпоряджатися фінансами тощо, коли ти вступив до коледжу і живеш в гуртожитку. Вже у школі діти можуть вивчати предмети рівня університету. Для цього запрошують фахівців. Ще в 11 класі учні складають випускні іспити з 5 предметів. Результат вони отримують у вересні, на початку 12 класу. І вже останній рік у школі можуть присвятити саме тим предметам, які вивчатимуть в університеті. Однак директор зазначає: навчання в школі – це не лише результат на іспитах. Тому окрім академічної дуже розвинена програма enrichment, дослівно перекладається як збагачення і сюди входить уся позашкільна активність . Різноманітні клуби, види спорту, музика, театр, змагання між школярами. Дуже тісна міжнародна співпраця. Учні часто подорожують. Ми відвідали школу в останній день перед осінніми канікулами, саме тоді велика група дітей вирушала у десятиденну мандрівку в Китай. Дуже часто ті, хто вивчає іспанську чи італійську мови, вирушають в Іспанію та Італію, також подорожують до Канади та Японії. Цікаво, що у школах досі вивчають латинь і старогрецьку мову. Також зараз дуже популярною для вивчення є китайська мова.

І чужому научатись…

У Шотландії я шукала цікаві деталі, які можна перейняти і для нашої школи. До прикладу, мені було цікаво, як там заохочують дітей до читання. В одній із шкіл є 20 хвилин на тиждень коли вся школа зупиняється і всі читають. А на дверях у кабінеті кожного вчителя є табличка: “зараз я читаю таку-то книгу.” І вони щоразу вивішують назви, як приклад для дітей, що вчитель захоплений читанням. В іншій школі для читання є окремий урок, під час якого діти йдуть в бібліотеку саме почитати. Хтось читає книгу, хтось комікси, хто що любить. Дуже мені сподобалася їхня увага до музики, багато дітей грають на музичних інструментах. Можливо варто і нам надати таку можливість нашим учням.

Найбільше покарання – пропустити улюблений гурток.

Діти у школах, які ми відвідали, вмотивовані і уважні, гарно вчаться. Адже якщо погані результати з предметів, чи не написав вчасно твір або ж не виконав завдання — тебе не допустять на матч, виставу, іншу позакласну активність. Наприклад ми спілкувалися з дівчатами , які грають у флорбол, вони захоплено розповідали про чемпіонат з іншими школами, який відбувається по суботах. І якщо оцінки не в порядку, то до гри не допустять. Тож діти стараються всюди встигати: і в навчанні, і в спорті, яким вони живуть. Вразив шкільний театр, який у них на високому рівні. Там діти ставлять режисуру, працюють над костюмами, декораціями, світлом. На виставу приходять не лише батьки, а й мешканці усього міста. Купують квитки і діти мають непоганий заробіток — ці гроші потім використовують для подорожей. Ну і готуються увесь рік, щодня багато репетицій.

Ми у Школа Дружня До Дитини також будемо рухатися в тому напрямку. Переймати усе найкраще і розвивати своє. Нам поки ще важко рівнятися, адже цій школі вже 500 років, а нам лише рік. Тож у нас ще все попереду!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *